Boom Supersonic Plane: Με την κληρονομιά του Concord (vid)

Η Boom Supersonic είναι μια από τις λίγες εταιρείες, η οποία μετά την αποτυχία του προγράμματος του υπερηχητικού Concorde, επενδύει πάνω στην ανάπτυξη ενός νέου υπερηχητικού επιβατικού αεροσκάφους.

Μέχρι στιγμής, έχει συγκεντρώσει 100 εκατομμύρια δολάρια από μια σειρά επενδυτών της Silicon Valley για να την βοηθήσει να κατασκευάσει το όραμά της. Είναι ένα μεγάλο χρηματικό ποσό για τα πρότυπα της βιομηχανίας τεχνολογίας, αλλά μόνο ένα μικρό βήμα στον αεροδιαστημικό τομέα, που συνήθως απαιτεί επενδύσεις δις δολαρίων.

Η Boom είναι μία από τις τρεις εταιρείες που θέλουν να επανεκκινήσουν την υπερηχητική πτήση για τους πολίτες. Η Aerion και η Spike αναπτύσσουν επιχειρησιακά αεριωθούμενα αεροσκάφη, ενώ η Boom στοχεύει σε κάτι μεγαλύτερο: ένα εμπορικό αεροπλάνο με 55 θέσεις και τρεις κινητήρες. Ουσιαστικά, το σχέδιό της είναι να προσφέρει μια εναλλακτική πρόταση στους πελάτες των κλασικών αεροπορικών εταιρειών που πληρώνουν αδρά για ταξίδια στην business class. Αυτό το πελατολόγιο, θα μπορεί να φτάνει στον προορισμό του στο μισό χρόνο χάρη στις ταχύτητες κοντά στα Mach 2,2 – και με το ίδιο ή χαμηλότερο κόστος εισιτήριου.

Η Boom ονομάζει το αεροπλάνο Overture και φιλοδοξεί αυτό να αποτελέσει τη λύση για τους 65 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως που προβλέπεται ότι θα ταξιδεύουν business class στις υπερωκεανικές διαδρομές έως τα μέσα της δεκαετίας του 2020. Σύμφωνα με την εταιρεία, αυτό θα σήμαινε μια αγορά για 1.000 έως 2.000 Overture jets κατά τη διάρκεια της δεκαετίας, από την αναμενόμενη ημερομηνία πρώτης πτήσης του Overture το 2023. Το κόστος για το κάθε αεροσκάφος αναμένεται να είναι περίπου της τάξης των 200 εκατομμυρίων δολαρίων.

Πέρα από τα θετικά στοιχεία που παρουσιάζει η περίπτωση του Overture, υπάρχει και ένα ιδιαίτερα αρνητικό: η Boom δεν έχει ακόμη βρει κατασκευαστή κινητήρα για το πολλά υποσχόμενο υπερηχητικό της αεροσκάφος.

Η Boom έχει συζητήσει με όλους τους μεγάλους κατασκευαστές κινητήρων, αλλά αυτοί προσεγγίζουν το ενδεχόμενο της συνεργασίας τους με πολύ προσοχή. Υπερηχητικός κινητήρας για πολιτικά αεροσκάφη δεν έχει αναπτυχθεί εδώ και 55 ολόκληρα χρόνια, από την εποχή δηλαδή που σχεδιαζόταν το Concorde. Έτσι ούτε η Boom, ούτε η Aerion ούτε η Spike έχουν ακόμα λύση για έναν κινητήρα υπερηχητικού αεροσκάφους πολιτικής χρήσης. Κανένας κατασκευαστής κινητήρων δεν είναι διατεθειμένος να επωμιστεί το βάρος της ανάπτυξης ενός ολοκαίνουριου υπερηχητικού κινητήρα. Μια λύση για τη Boom, σύμφωνα με μηχανολόγους, θα ήταν η μετατροπή κινητήρων μαχητικών αεροσκαφών για πολιτική χρήση.

Ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα που θα πρέπει να αντιπαρέλθει η Boom για να κάνει το όραμά της πραγματικότητα, είναι η συγκέντρωση κεφαλαίων. Ένας εκ των τριών ιδρυτών της εταιρείας και διευθύνων σύμβουλος, ο Blake Scholl, δήλωσε στο Forbes ότι αναμένει πως η ανάπτυξη του αεροσκάφους θα κοστίσει περίπου 6 δισεκατομμύρια δολάρια. Με συγκεντρωμένα έως σήμερα κεφάλαια μόλις 140 εκατομμυρίων δολαρίων, έχει σίγουρα πολύ δρόμο μπροστά του. Δύσκολη η εξίσωση και πιθανώς η πτήση Αθήνα – Νέα Υόρκη σε τρεις ώρες, παρότι εξαίρετη ως προοπτική, να μην γίνει ποτέ εφικτή.

Γιώργος Βαρίνος

Ο Γιώργος Βαρίνος είναι πτυχιούχος Μηχανικός Αεροσκαφών και έχει πτυχίο πιλότου Υπερελαφρών Αεροσκαφών ΥΠΑΜ. Στο χώρο των περιοδικών βρίσκεται από το 1982. Από το 1989 εργάζεται ως επαγγελματίας δημοσιογράφος και είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Συντακτών Περιοδικού και Ηλεκτρονικού Τύπου και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων. Ασχολήθηκε με τους αγώνες ταχύτητας αυτοκινήτου από το 2000 και έτρεξε για 12 χρόνια (1983-1995) στο Ελληνικό Πρωτάθλημα Enduro. Έχει εργαστεί στα περιοδικά 4 Τροχοί (1982-1986), Car & Driver (1989-1993), Auto Motor und Sport (1993-1994), Auto Τρίτη (1993-1995), Bestever (1998-2010), Luxury Boat & SUV (2005-2010), One Passion (2007-2009), Sea World Almanac (2009-2010) και σήμερα είναι ο υπεύθυνος της έκδοσης InMotion by Gazzetta (από το 2014) ενώ είναι εκλέκτορας του ελληνικού θεσμού για «Το Αυτοκίνητο της Χρονιάς».